The Blue Boy van de Broken Talkers uit Dublin boekt het ene internationale succes na het andere en is op 17 en 18 november in Stuttgart te zien, waar ik net als eerder dit jaar op de Biennale Wiesbaden, mijn Duitse vertaling tijdens de voorstellingen synchroon zal inspreken.
RECENSIE DAGBLAD VAN HET NOORDEN
RECENSIE NRC/HANDELSBLAD – BOEK VAN DE WEEK
RECENSIES NRC/HANDELSBLAD EN DAGBLAD VAN HET NOORDEN
Deze verschijnen resp. op 28 en 29 september.
RECENSIE HET PAROOL
RECENSIE HAARLEMS DAGBLAD
Verschenen 26 september; ook in IJmuider Courant, Leidsch Dagblad, De Gooi- en Eemlander, Noordhollands Dagblad
Dat kan ik zo ook niet lezen. Er staat o.a.: “God is niet gelukkig met zijn schepping. Al die volken die hij al geschapen heeft en nog zit er niet eentje bij dat hem bevalt. Hij besluit zijn handen ervan af te trekken. Maar als hij een dutje doet, dringt Mozes zijn huis binnen en steelt de geheime wetten. Er zit niets anders op voor God, dat kleine volkje daar aan de oevers van de Jordaan is vanaf dat moment kennelijk zijn uitverkoren volk.
Met ‘Vader van God’ herschreef Martin Michael Driessen (1954) de bijbel op een zeer eigenzinnige manier. Zijn God is een man wie niets menselijks vreemd is (-). Maar timmerman Jozef houdt zoveel van Jezus dat hij hem ontvoert om hem de afgrijselijke dood te besparen die in het oude testament aan de Messias voorzegd is.
Driessen weet een subtiel evenwicht te bewaren tussen humor en ernst, hemel en aards. Zonder een woord teveel en doorspekt met prachtige taalvondsten, geeft hij zijn personages liefdevol gestalte. Een God die achteraf spijt heeft dat hij niet toch gewoon voor een bloementuin gekozen heeft, zijn oude huishoudster Bartje, die alles voor heer Adonai over heeft en Jozef die in zijn wanhopige poging zijn pleegzoon te redden het omgekeerde lijkt te bereiken, het zijn stuk voor stuk aandoenlijke karakters.”
EERSTE RECENSIE VADER VAN GOD
HET NIEUWE BOEK – NU IN DE HANDEL!
screencaps Giovanna
Dit zijn de nieuwste foto’s van Giovanna, die ik van de dvd heb gemaakt.
Ich habe, insbesondere für Thomas Lorenz-Herting und Georgia Eilert, deutschen Text hinzugefügt…..
Giovanna, tweede beeld
Zweites Bild, an der Front. Giovanna irrt herum und träumt von einer Heldenrolle als Retterin Frankreichs, verfolgt von ihrem eifersüchtigen Vater Giacomo. Sie ist hin- und hergerissen zwischen ihrem Verlangen nach irdischem Glück und ihrer Berufung. Gerade als sie sich für das Höhere entschieden hat, tritt Carlo auf um Schwert und Krone zur Füssen der Madonna zu legen… schicksalhafte Begegnung. Sie paktieren, um Frankreich zu retten (Carlo jetzt schon ganz offensichtlich heftig in sie verliebt), der Vater sieht darin den Beweis ihrer Verdorbenheit und verspricht ein wenig später den Engländern – die den jetzt von Giovanna angeführten Heerscharen nicht entgegen zu setzen haben – dass er sie fangen und ausliefern wird.