Padre di Dio

Aankondiging van Del Vecchio:
http://www.delvecchioeditore.com/autori/76/Martin+Michael/Driessen

Martin Michael Driessen (Bloemendaal 1954) è un regista olandese. Dal 1979 ha messo in scena numerosi spettacoli e opere liriche per i maggiori teatri in Germania, recitando, traducendo e dirigendo sia in tedesco che in olandese.

Padre di Dio è il suo secondo romanzo: Dio vive in un casa a forma di cubo insieme alle governante Bartje, e trascorre le cercando di perfezionare il creato, ma gli esseri umani mandano constantemente all’aria i suoi piani. Quando finalmente abica al suo compito per dedicarsi a passioni meno imperative, e dicide di lasciare l’umanità a se stessa, ecco che un pastore, Mosé, irrompe a casa sua e sottrae le tavole dei comandamenti, costringendolo a interessarsi nuovamente delle sorti delle sue creature, ma stavolta, decide, sarà un Dio più severo. Inizia così una riscrittura delle sacre scritture, tra avventura, on the road e rifflesione teologica. L’umorismo dissacrante, talvolta sottile ma più spesso sfrontato, Driessen gioca sempre sul filo della blasfemia, sulla relativizzazione del sacro, ma la possibilità delle fede è un tema intrinsico del breve roman.

Roman, voorjaar 2015

http://www.wereldbibliotheek.nl/upload_fragmenten/Voorjaarsaanbieding%202015-lores.pdf


uit de aanbiedingstekst:


“Eva Wanjek is het pseudoniem waaronder twee auteurs van Uitgeverij Wereldbibliotheek hun krachten hebben gebundeld: de romanschrijver Martin Michael Driessen en de dichteres Liesbeth Lagemaat.

DE KUNSTENAAR EN ZIJN MUZE: LIEFDE, BEGEERTE, DESILLUSIE EN ONONTKOOMBARE VERBONDENHEID

EEN MEESLEPENDE LIEFDESROMAN OVER EEN BEROEMD KUNSTENAARSKOPPEL:
DE DICHTER EN SCHILDER DANTE GABRIEL ROSSETTI EN ZIJN MODEL, MUZE EN GELIEFDE ELIZABETH SIDDAL

Een onconventionele relatie tussen twee bijzondere mensen leidt hen naar de toppen van de roem, maar ook naar afgronden van ellende en vertwijfeling: van drank, opium en vooral wederzijdse afhankelijkheid. Het is de symbiotische relatie van een gedreven kunstenaar die alles – ook zijn eigen geluk en dat van anderen – opoffert voor de kunst, en een vrouw die haar bestaansrecht ontleent aan haar uitzonderlijke schoonheid, terwijl ze faalt in haar eigen artistieke ambities.
Lizzie geeft een levendig en panoramisch beeld van het bruisende Londen van de 19de eeuw, met zijn culturele elite, zijn bohémiens en zijn zelfkant. Hij biedt zowel kostuumdrama en ‘Gothic horror’ als erotische en indringende psychologische scènes. Het is een groots opgezet drama, van de alleereerste ontmoeting in 1849 tussen het onbekende naaistertje en het aanstormende genie, tot aan diens dood als beroemde, maar eenzame weduwnaar in 1882.
Lizzie is een boeiende roman die alle facetten van een man-vrouw-relatie toont, van prille liefde en begeerte, via wederzijdse ontrouw, vervreemding en desillusie tot aan het besef van absolute lotsverbondenheid.”