Daniëlle Serdijn in de Volkskrant:
‘Een bundel van grote klasse… Driessens beeldende verteltrant bewerkstelligt een waar spektakel… de beste Driessen tot nu toe.’
http://www.volkskrant.nl/boeken/een-rivier-als-beest-als-bindende-kracht-of-juist-als-erfscheiding~a4282417/
Adri Altink in Literair Nederland:
‘De verhalen hebben een kracht waaraan je niet kunt ontsnappen en een taal en beelden van grote schoonheid.’
http://www.literairnederland.nl/menselijk-onvermogen-aan-een-bergbeek/
Arjen Fortuin in NRC/Handelsblad:
‘Maar soms zie je aan een schrijver wat geweldig schrijven is. (-) Vóór alles is de rivier een metafoor voor het schrijven van Martin Michael Driessen: snelstromend, onvoorspelbaar en bij vlagen beeldschoon.’
http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/04/01/wie-vindt-een-bos-nou-lelijk-driessen-schrijft-b-1604552
Sonja de Jong in het Haarlems Dagblad:
‘Als er rechtvaardigheid bestaat, zou ‘Rivieren’ hem nu eindelijk de roem moeten brengen die hij verdient.’
‘Drie vlammende stukken proza die door tijd, geschiedenis en over grenzen zweven…’
De presentatie, in besloten kring, met degenen die het boek hebben gemaakt. Op de voorgrond: whiskyglas dat ik liet graveren: FLEUVE SAUVAGE Van Oorschot 2016. Een mooie bespreking in de Baarnse Courant door Ellen de Jong, 4 maart 2016 ‘De auteurs, volgens wie ‘Lizzie’ een ‘literaire fantasie’ is, hebben dit tranentrekkende, vuistdikke verhaal, dat zich afspeelt in het 19e eeuwse Londen, schitterend opgebouwd. De beelden trekken als een film aan je voorbij en laten je niet los. Je raakt door hun liefdesgeschiedenis, die gedoemd is te mislukken, bedwelmd, en leest die in één gelukzalige adem uit.’ Het aantal besprekingen blijft groeien… Wat een levendige discussie rond dit boek, vergeleken bij de reacties in Nederland en België. De presentatie in Triëst, in het befaamde café dat er nog net zo uitziet als in de Oostenrijkse tijd en waar James Joyce en Italo Svevo elkaar plachten te ontmoeten. met vertaler Stefano Musilli / met uitgever Pietro del Vecchio/ signerend / met Alessandro Agostinelli en tolk tijdens de presentatie in Pisa. Plus een mooie recensie: http://www.alleo.it/content/martin-michael-driessen-padre-di-dio 8-12 november: Pisa, Padua, Triëste. (Dit is een van de weinige kunstwerken dat in plaats van Maria, God de vader rouwend om zijn zoon toont – Bode Museum, Berlijn) Een prachtige recensie van Valentina Pellizzoni http://spaziolaboratoriolacornice.blogspot.nl/2015/09/padre-di-dio-di-martin-michael-driessen.htmlRIVIEREN
Op de wijnglazen die voor me staan heb ik gezet: Das Leben ein Traum (het motto van de novelle ‘De reis naar de maan’).Lizzie
Italia
nogmaals Padre di Dio – nieuwe recensie
Novelles bij Van Oorschot, maart 2016
Café San Marco
Padre de Dio
Promotietour ‘Padre di Dio’ in november
Hij is gelukkig en beseft dat hij het altijd was en altijd zal zijn